Friday, June 30, 2023

Keradangan Merompak Kesihatan, 7 Langkah Gaya Hidup Sihat untuk Kawal Keradangan


Fakta bahawa tiga daripada lima orang di seluruh dunia mati akibat penyakit yang dikaitkan dengan keradangan menimbulkan tanda merah yang serius. Syukurlah, terdapat banyak tabiat sihat seharian yang boleh bantu kita menangkis keradangan kronik dan jadi lebih sihat.

Lebih banyak tabiat sihat yang kita amalkan, walaupun yang mudah, lebih tinggi peluang kita untuk menggagalkan keradangan dan penyakit kronik.

APAKAH KERADANGAN?


Ringkasnya, keradangan adalah tindak balas imun yang normal. Daripada kecederaan akut kepada faktor gaya hidup yang tidak sihat, keradangan boleh muncul atas beberapa sebab. Apabila keradangan berlaku, badan akan dimaklumkan bahawa terdapat pencerobohan dari luar berupa kuman atau jangkitan, benda asing atau kecederaan. Tetapi, tidak semua keradangan adalah sama.

Jika ‘benda asing’ yang mengganggu sistem tubuh manusia itu berterusan lamanya, maka berlakulah keradangan kronik yang boleh ganggu dan rosakkan sel-sel badan. Apabila sel-sel badan tidak berfungsi dengan baik disebabkan oleh tekanan yang berulang, badan tidak dapat dilindungi daripada risiko penyakit seperti asma, arthritis rheumatoid, penyakit radang usus, diabetes, penyakit jantung, demensia, serangan jantung dan strok.


Antara Penyakit yang berpunca daripada inflamasi atau keradangan tubuh


Keradangan Akut lwn Kronik


Keradangan akut jangka pendek - berlaku akibat sesuatu seperti selesema atau patah kaki - boleh menyokong proses penyembuhan semula jadi badan. Tetapi, kita perlu elakkan keradangan kronik.

Keradangan kronik boleh berlaku akibat faktor gaya hidup tidak sihat jangka panjang. Ini termasuk tekanan kronik, merokok dan minum berlebihan, kurang tidur, pendedahan kepada pencemaran alam sekitar, dan sudah tentu, pilihan makanan yang tidak sihat.


"Keradangan yang sudah MULA berlaku di dalam badan TIDAK MUNGKIN akan menurun, malah makin menaik dan menaik JIKA kita tidak melakukan apa-apa tindakan dan tidak melakukannya secara intensif serta masih mengamalkan lifestyle yang sama" - Dr Adibah


7 LANGKAH GAYA HIDUP SIHAT BANTU KAWAL KERADANGAN


Pemilihan Pemakanan yang sihat, bersenam secara teratur, tidur yang cukup, kekalkan kesihatan mulut yang baik, dan kurangkan tekanan semuanya bantu kurangkan keradangan.

Jika strategi tersebut kelihatan terlalu besar untuk dilakukan sekaligus, mulakan sahaja dengan langkah kecil, seperti yang berikut.


1- Makan untuk atasi Keradangan


Hebatnya, makanan yang kita pilih untuk makan boleh galakkan atau memerangi keradangan. Makanan "pro-radang" boleh merangsang tindak balas keradangan dalam badan, manakala makanan anti-radang boleh kurangkan keradangan dalam badan. Jadi, sama-sama kita pilih untuk jalani gaya hidup sihat secara keseluruhan, makan diet yang kaya dengan makanan anti-radang dan elakkan penyebab keradangan demi galakkan kesihatan yang baik.
Makanan Pro-Radang
Makanan pro-radang yang paling mudah adalah ultra-diproses. Ia rendah nutrien. Sememangnya, kita semua harus elakkan pilihan yang tidak sihat ini!
 
Beberapa makanan lain yang dianggap pro-radang termasuk:
  • Gula-gula tiruan
  • Soda dan minuman manis lain
  • Marjerin dan minyak ditapis
  • Makanan bergoreng
  • Alkohol
  • Karbohidrat halus seperti roti putih
Sebaik mungkin, cuba hadkan atau kurangkan makanan ini. Sebaik-baiknya, sebahagian besar diet seharian kita harus datang daripada "real food", yang kaya dengan nutrien seperti bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran, lemak sihat dan protein tanpa lemak. Bercakap tentang pilihan yang sihat, ketahui makanan anti-radang terbaik untuk ditambah ke dalam pinggan anda!

Makan ikan berlemak dua kali seminggu.

Menurut Dr Robert Shmerling, pakar reumatologi dan perubatan editor Laporan Kesihatan Khas Harvard Memerangi Radang, "Salmon dan ikan berlemak lain seperti ikan bilis, halibut, sardin dan tuna mengandungi asid lemak omega-3 yang kurangkan keradangan. Omega-3 ganggu pengeluaran bahan kimia yang sebabkan keradangan oleh sel sistem imun tertentu. Omega-3 juga bantu kurangkan risiko strok dan jenis keradangan otak yang dikaitkan dengan penyakit Alzheimer".
 
Tetapi badan kita tidak menghasilkan Omega-3. Kita perlu dapatkannya daripada makanan.

Baca : Omega-3 bertindak Sebagai Anti-Keradangan


2- Dapatkan Tidur yang cukup.


Tidur yang tidak cukup bukan sahaja merampas tenaga dan produktiviti kita, malah ia juga tingkatkan keradangan yang amat berbahaya kepada kesihatan jantung.

Tahukah anda, satu malam tidur yang terganggu boleh cetuskan keradangan? Tidur yang kerap hilang meningkatkan bahan keradangan dalam darah dan juga menyumbang kepada obesiti, yang juga dikaitkan dengan keradangan.

Ramai pakar kesihatan kini menganggap tidur sama pentingnya dengan penurunan berat badan seperti diet dan aktiviti. Badan dewasa memerlukan kira-kira 7 hingga 8 jam tidur berterusan setiap malam untuk berehat, membaiki dan mengecas semula untuk keesokan harinya.

Tidak cukup tidur secara rutin menyebabkan badan tidak berfungsi dengan baik, mewujudkan keradangan baru dan memburukkan lagi keradangan sedia ada.

3- Berus gigi dengan kerap.


Kita semua sepatutnya menggosok gigi dua kali sehari, dan flos gigi sekurang-kurangnya sekali sehari. Anda perlu menyingkirkan bakteria yang boleh meradang gusi, yang bawa kepada jangkitan dan menyebabkan keradangan atau jangkitan di bahagian lain dalam badan.

Menurut Dr. Tien Jiang, pakar prostodontik di Jabatan Dasar Kesihatan Pergigian dan Epidemiologi di Sekolah Harvard Perubatan Pergigian, "Bukti menunjukkan bakteria boleh bergerak ke jantung, paru-paru, dan juga otak. Keradangan pada gusi juga sangat dikaitkan dengan diabetes"

Nampak mudahkan, tapi kesannya YA Allah seram. Ayuh, pastikan kita jaga kesihatan dan kebersihan gusi kita semua.


4- Bergerak!


Berjalan pantas contohnya adalah cara senaman penting untuk melawan keradangan kronik. Ia buatkan jantung dan paru-paru kita berfungsi serta bantu kurangkan lemak badan, yang mengandungi bahan penggalak keradangan.

Senaman meningkatkan pengeluaran hormon yang bantu kawal keradangan. Kita semua memerlukan sekurang-kurangnya 150 minit aktiviti aerobik setiap minggu untuk kekal sihat.

Jika anda tidak aktif, mulakan dengan berjalan kaki selama lima minit setiap hari dan lakukan sehingga 20 atau 30 minit sehari.


5- Atasi tekanan Kronik! 


Tekanan kronik boleh mencetuskan perkembangan keradangan dan menyebabkan masalah seperti rheumatoid arthritis, penyakit kardiovaskular, kemurungan dan penyakit radang usus.

Rasa tertekan? Lakukan beberapa latihan pernafasan dalam atau bermeditasi —memberikan kelegaan cepat dari segi psikologi dan kesan anti-radang secara fisiologi.

Kajian dapati, mereka yang lakukannya latihan pernafasan dalam, mempunyai kurang tekanan dan kurang penanda aras keradangan dalam darah.

Langkah 1 – Jika boleh, duduk tegak. Ini bantu tingkatkan ruang dalam paru-paru untuk menyalurkan lebih banyak oksigen.

Langkah 2 – Tarik nafas yang dalam dan tahan selama kiraan 3. Bernafas secara perlahan melalui hidung dan hembuskan melalui mulut. Apabila ada sedang menyedut udara, pastikan mulut anda tertutup. Semasa menghembuskan nafas, pastikan bibir anda seperti ingin bersiul. Pastikan anda merasakan perut anda naik dan turun dengan setiap nafas, supaya anda tahu anda sedang bernafas dalam-dalam.
Langkah 3 – Ulangi langkah 2 beberapa kali hingga 1 minit atau anda merasa tenang.


6- Berhenti merokok. 


Amalan merokok berisiko meningkatkan kebarangkalian sebanyak 2-4 kali penyebabkan penyakit kardiovaskular berbanding dengan mereka yang tidak merokok.

Menendang tabiat ini boleh akibatkan pengurangan dramatik dalam tahap keradangan badan dalam masa beberapa minggu sahaja. Menarik kan? Cuba dan rasainya sendiri.



7- Uruskan berat badan. 


Temui strategi mudah untuk bantu anda memusatkan perhatian pada pengurangan lemak perut—jenis yang menghasilkan bahan kimia pro-radang. Sebagai contoh, kurangkan gula dalam diet anda.




KESIMPULAN


Kita tidak boleh elak dari keradangan 100%, namun kita boleh pilih untuk KAWAL KERADANGAN dalam tubuh kita.

Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu.” (Hadis Riwayat Bukhari)
 
Mulakan langkah pertama dengan membuat saringan darah.

Tidak perlu tunggu tua untuk jaga kesihatan. Sebab masa itu, untuk pulih memerlukan tempoh masa yang lebih lama bagi kembalikan keputusan darah anda kepada julat normal.

Mengurangkan jumlah keradangan dalam badan adalah kunci untuk kurangkan risiko penyakit seperti kanser, penyakit jantung dan diabetes. Amalkan Gaya hidup sihat.

Berjuang gais!



Salam Sayang, 

Azlin M. Atan  | Wasap.  019-2682709  | azlin.mohdatan@gmail.com
#PengedarShakleeDenaiAlam 
COD Shaklee : Shah Alam . Elmina . Denai Alam . Bukit Jelutong . TTDI Shah Alam .

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

#shakleethrive2023 | #shakleetriumph2023 | #blogmegashaklee | #SetRahmahShaklee2023


No comments:

Post a Comment