Thursday, October 12, 2023

Kepentingan Vitamin C & Mengapa Kita Perlukan?

Vitamin C ini adalah bahan yang sangat penting untuk kesihatan. Manusia apabila kita stress, kita sakit, demam kita kena amik vitamin C. Manusia tidak boleh menghasilkan vitamin C sendiri. Kita perlu dapatkan vitamin C daripada makanan kita, dan sumber Vitamin C yang tinggi adalah dari buah-buahan. Pemakanan sayur dan buah-buahan sangat penting, tapi tak cukup! 

Semata-mata makan buah untuk dapatkan dos vitamin C, 1000mg sehari, kita perlu makan sekarung buah epal, sekarung buah oren. Mana ada orang boleh makan banyak-banyak tuh. 

Menurut kajian FAMA, penduduk Malaysia sangat kurang makan buah. Penduduk Malaysia makan 5 kilo buah sebulan. Sepatunyaa kita perlu makan sekurang-kurangnya 40 kilo sebulan. Disini jelas menunjukkan, sumber vitamin C kita sangat rendah!

Kebanyakkan kita alami kekurangan Vitamin C. Kalau tak boleh makan buah banyak-banyak makanlah vitamin C secara suplemen, sebagai tambahan.


Adakah anda Mendapat cukup Vitamin C? 


Adakah anda ada tanda-tanda seperti di atas?
Jika ya, tubuh anda mungkin kekurangan Vitamin C!


Vitamin C adalah "a do-everything" nutrien yang bukan saja menyokong tulang sihat, gigi, gusi malah melindungi satu badan. Vitamin C sangat penting untuk kesihatan bagi kesihatan salur darah, tulang dan gigi kerana vitamin ini diperlukan untuk membentuk Kolagen, bahan penting bagi pertumbuhan dan penyembuhan bahagian tubuh kita.

Vitamin C, atau asid askorbik, adalah salah satu nutrien yang paling berkesan dan selamat. Ia adalah antioksidan yang kuat untuk sintesis kolagen, yang bantu buat saluran darah dan otot badan kuat, membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, tingkatkan tindakbalas imun dan bantu penyerapan zat besi.

11 khasiat Vitamin C lain yang kawan-kawan perlu tahu
  1. Ransang pembentukan kolagen
  2. Ransang pembentukan sel kulit yang sihat
  3. Memperbaiki simptom pendarahan seperti gusi berdarah, lebam.
  4. Bantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman
  5. Bantu kurangkan kolestrol dan tekanan darah
  6. Bantu tingkatkan sistem imun
  7. Bantu perbaiki masalah insomnia dan stress
  8. Bantu kurangkan simptom flu dan selesema
  9. Bantu cerahkan kulit dan lambatkan penuaan
  10. Ransang pengeluaran T-Cells untuk bantu melawan kanser
  11. Bina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang baik

Vitamin C adalah sejenis vitamin larut air. Tubuh kita tak dapat menyimpan vitamin larut air. Jika tubuh kita tidak gunakannya sama sekali, vitamin akan keluar daripada tubuh kita melalui air kencing. Ini bermakna vitamin C perlu kerap diganti.

Tubuh manusia tidak punya keupayaan untuk menjana vitamin C sendiri, jadi ia perlu diambil melalui makanan dan makanan tambahan lain. 


Ada masalah nak dapatkan semua vitamin C dari buah-buahan dan sayur-sayuran? 


Tambahkan pengambilan vitamin C anda dengan amalkan Sustained Release Vita-C Plus dari Shaklee! Vitamin C Shaklee BERBEZA dengan vitamin C di pasaran. Nikmati hari yang lebih sihat dengan hanya RM0.43 setiap tablet.



Keistimewaan Vitamin C Shaklee


1. Sistem Pelepasan Berterusan


Setiap tablet Sustained Release Vita-C melepaskan 500mg Vitamin C dalam masa 5 jam. Ini bersamaan dengan :



2. Lengkap dengan Bioflavonoid


MENARIK tentang Sustained Release Vita-C, setiap tablet diperkayakan dengan 120mg bioflavonoid sitrus. Fungsi utama Bioflavonoid adalah untuk;
  • Sokong fungsi dan penyerapan vitamin C
  • Lindungi vitamin C daripada teroksida
  • Tingkatkan penyerapan vitamin C


3. Sesuai untuk Perut Sensitif


Vitamin C ini diekstrak dari jagung, amat lembut pada perut dan tidak menimbulkan masalah rasa pedih perut selepas makan vitamin C. Tiada alasan lagi kepada mereka yang ada perut sensitif untuk amalkan Vitamin C setiap hari.

Shaklee memilih jagung kerana, saintis membuktikan, kandungan Vitamin C dalam jagung tidak akan berkurang khasiatnya walaupun di masak, di bakar dan di rebus berbanding buah-buahan lain. Menarik bukan? Inilah keistimewaan Shaklee.



Siapa yang perlukan Vitamin C?


Adakah anda atau ada anak-anak yang selalu jatuh sakit dan selsema?
Sesiapa yang mengalami kekejangan waktu pagi?
Sesiapa yang mempunyai masalah kulit yang kusam?
Adakah anda sedang hamil?
Adakah anda Ibu yang menyusu?
Sesiapa yang sering alami luka/ kecederaan dan lambat sembuh?

Jika anda salah seorang daripada yang di atas, pengambil tambahan vitamin C untuk kesihatan sangatlah penting untuk bantu tubuh kita dapat dos vitamin C yang secukupnya setiap hari.



Kesimpulan


Bersenam penting, pemakanan pun penting, pengawalan stress juga penting. Dalam pemakanan yang penting kita kena banyak makan makanan asli (real food), banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan serta banyak makan makanan asli yang tidak meningkatkan paras insulin dan menyebabkan keradangan yang berlebihan dalam badan.

Semuanya dapat dibantu dengan pengambilan vitamin C yang cukup setiap hari. Inilah kepentingan Vitamin C terhadap kesihatan manusia.

Jom sama-sama amalkan vitamin C Shaklee!
Ayuh dapatkan vitamin C Shaklee anda hari ini!

                                                                 



Salam Sayang, 

Azlin M. Atan  | Wasap.  019-2682709  | azlin.mohdatan@gmail.com
#PengedarShakleeDenaiAlam 
COD Shaklee : Shah Alam . Elmina . Denai Alam . Bukit Jelutong . TTDI Shah Alam .

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

#shakleethrive2023 | #shakleetriumph2023 | #blogmegashaklee | #SetRahmahShaklee2023


No comments:

Post a Comment