Monday, February 26, 2018

10 Tips Mudah untuk Kurangkan Penggunaan Garam

Berapa banyak garam adalah terlalu banyak? Jika label produk anda mempunyai lebih daripada 400mg natrium setiap 100g produk - anda perlu RECONSIDER. #UnpackTheSalt
Tiada garam tambahan? Jangan biarkan label menipu anda. 75% garam kita berasal dari makanan yang diproses.

Garam terdiri daripada natrium dan klorida. Ia boleh ditambah kepada makanan untuk memenuhi banyak fungsi semasa pemprosesan. Natrium sebenarnya merupakan komponen HEAPS bahan tambahan makanan yang digunakan dalam makanan yang diproses. Ia adalah komponen natrium garam yang berbahaya, jadi cara yang paling selamat untuk melihat garam anda adalah untuk memeriksa senarai bahan untuk natrium.

Ia biasanya dijumpai di antara banyak perkataan yang mengelirukan kita. Tidak dapat mencari garam pada labelnya? Cari enam huruf kecil ini S O D I U M.


Semakin tinggi kandungan natrium yang ada dalam senarai ramuan, lebih banyak natrium dalam produk berbanding ramuan lain. Ketahui di mana ia bersembunyi. Kebanyakannya tidak datang dari shaker garam! Garam terlalu banyak adalah buruk pada tubuh.

Jadi apa alternatif yang kita ada?

Jom belajar tentang 10 tips mudah kurangkan natrium dalam makanan dan teroka cara baru untuk menyediakan makanan.

  • Baca Label Fakta Pemakanan - Baca Label Fakta Pemakanan untuk melihat berapa banyak natrium dalam makanan dan minuman. Kebanyakan orang perlu mengambil kurang daripada 100% daripada Nilai harian (atau kurang daripada 2,400 mg) natrium setiap hari. Semak label untuk membandingkan natrium dalam pelbagai jenis makanan dan minuman dan pilih yang lebih rendah dalam natrium.
  • Sediakan makanan anda sendiri apabila boleh - Hadkan campuran sos, dan produk "segera" (termasuk beras berperisa, mi segera, dan pasta siap sedia).
  • Masukkan rasa tanpa menambah natrium - Hadkan jumlah garam yang anda tambah pada makanan semasa memasak, membakar, atau di atas meja. Cuba campuran perasa garam dan herba dan rempah bukan garam untuk menambah rasa kepada makanan anda.
  • Beli segar - Pilih daging segar, ayam, dan makanan laut, dan bukan jenis yang diproses. Juga, periksa pakej pada daging dan ayam segar untuk melihat sama ada air masin atau garam telah ditambah.
  • Lihat sayur anda - Beli segar, beku (tiada sos atau perasa), atau natrium rendah atau sayur-sayuran tanpa garam yang ditambah.
  • Bilas natrium - Bilas makanan yang mengandungi natrium, seperti kacang, tuna, dan sayur sebelum makan. Ini membuang beberapa natrium.
  • "Kurangkan" makanan ringan anda -  Pilih natrium rendah atau tiada garam yang ditambah, bijirin, dan produk makanan ringan (seperti kerepek dan pretzels) - sebaliknya nikmatilah obak merah atau saderi.
  • Pertimbangkan perasa tambahan anda - Pilih perasa natrium yang ringan atau dikurangkan, masukkan minyak dan cuka kepada salad dan bukannya sos dari botol, dan gunakan hanya sebilangan kecil perasa daripada paket perasa dan bukannya seluruh paket.
  • Kurangkan saiz bahagian anda - Kurang makanan bermakna natrium kurang. Sediakan bahagian-bahagian yang lebih kecil di rumah dan kurangkannya apabila makan di luar - pilih saiz yang lebih kecil, memecahkan hidangan dengan rakan, atau mengambil bahagian dalam hidangan anda.
  • Buat pilihan natrium rendah di restoran - Minta hidangan anda disediakan tanpa garam dan minta agar sos sos dan salad dihidangkan "di sebelah," kemudian gunakan kurang dari mereka. Jika item atau hidangan restoran termasuk tuntutan mengenai kandungan nutriennya, seperti "natrium rendah" atau "lemak rendah," maka maklumat pemakanan untuk menyokong tuntutan itu perlu tersedia pada masa pembelian. 

Sumber : https://www.fda.gov/Food/LabelingNutrition/ucm315393.htm

No comments:

Post a Comment