Saturday, July 29, 2023

9 Panduan Travel Bersama Warga Emas

Perjalanan percutian keluarga bersama atuk dan nenek adalah cara yang hebat untuk mencipta kenangan terindah. Walau bagaimanapun, perjalanan bersama warga emas memerlukan perancangan yang lebih teliti.

Berikut adalah 9 panduan yang perlu diberikan perhatian jika ingin bercuti bersama ibu ayah yang lebih tua:



1. Pilih destinasi dan pergi pada musim luar puncak.


Cuba pilih tempat yang menarik minat anda berdua. Apakah yang terdapat dalam "bucket list" ibu atau ayah anda? Bagaimana anda boleh melakukannya?

Ingat bahawa jika warga emas anda alami masalah mobiliti, anda mungkin mahu elakkan jalan berbatu dan hotel tanpa lif. Ia juga merupakan idea yang baik untuk selidik lokasi hospital dan farmasi di destinasi anda supaya anda boleh bersedia sekiranya berlaku kecemasan perubatan. 

Mengelakkan musim pelancong utama boleh bantu anda jimatkan wang dan elakkan orang ramai. Tetapi pastikan anda bersedia untuk cuaca yang tidak menentu dan meneliti beberapa aktiviti dalaman supaya anda dapat elakkan kesejukan atau hujan. Juga, ambil perhatian bahawa sesetengah muzium dan tapak pelancongan lain mempunyai waktu terhad atau ditutup sepenuhnya di luar musim.


2. Dapatkan insurans.


Ini penting jika anda bercadang untuk meninggalkan negara. Kebanyakan pelan insurans kesihatan, tidak akan melindungi ibu bapa anda di luar. Oleh itu, cari polisi yang melindunginya sekiranya berlaku kecemasan perubatan di luar negara.

Insurans perjalanan juga boleh jimatkan wang anda jika berlaku apa-apa yang jejaskan tempahan prabayar, tidak boleh dikembalikan sebelum atau semasa percutian anda. Pastikan anda kaji dengan teliti setiap polisi insurans.

Jika anda melancong ke dalam negara dan semua yang anda tempah hanyalah tambang penerbangan dan bilik hotel, anda mungkin boleh batalkan tanpa penalti. Dalam kes seperti itu, anda mungkin tidak memerlukan insurans. 


3. Fikirkan tentang keselamatan.


Jika boleh, aturkan seseorang untuk memeriksa rumah anda secara berkala semasa anda berada di luar bandar. Dan jangan goda pencuri dengan umumkan rancangan perjalanan anda di media sosial. Untuk elak daripada jadi sasaran pencuri semasa perjalanan anda, biarkan jam tangan emas dan barang kemas mewah di rumah, dan jangan terlalu banyak mengeluarkan wang tunai. Anda mungkin mahu memakai tali pinggang wang di bawah pakaian anda untuk bantu pastikan barang berharga anda selamat.

Berikut ialah petua lain: Jangan gantung tanda "Please Make-up Room" di pintu bilik hotel anda kerana itu menandakan kepada bakal pencuri bahawa anda tidak berada di sana. Sebaliknya, maklumkan kepada kaunter penerimaan tetamu bahawa anda akan keluar dan pengemasan dialu-alukan untuk bersihkan bilik.


4. Pack light, tetapi bawa barang keperluan - Pakai pakaian dan kasut yang selesa


Salah satu cara terbaik untuk mudahkan perjalanan ialah memakai pakaian dan kasut yang selesa. Anda akan melakukan banyak berjalan, dan anda tidak mahu berasa tidak selesa sepanjang masa. Pilih pakaian yang longgar dan bernafas, dan pastikan kasut anda dalam keadaan baik sebelum anda berjalan.

Kasut yang selesa mesti dimiliki apabila anda tiba di destinasi anda dan juga semasa perjalanan udara. Perkara terakhir yang anda mahukan ialah kaki anda mula kekejangan dalam penerbangan yang panjang.

Jika penglihatan anda tidak seperti dahulu, bawa kaca pembesar untuk bantu ibu ayah membaca cetakan kecil. Jika menggunakan alat bantuan pendengaran, bawa satu set bateri tambahan. Dan jika anda pergi ke luar negara, bawa senarai nama generik ubat sekiranya anda perlukan pengisian semula. 


5. Pilih hotel yang terletak di tengah-tengah.


Menginap berhampiran tarikan utama (atau sekurang-kurangnya berdekatan dengan pilihan transit awam) mudahkan anda kembali ke bilik untuk berehat di penghujung hari yang panjang.

Jika ibu ayah ada masalah mobiliti, minta bilik di tingkat bawah dan ketahui sama ada lorong atau pintu boleh memuatkan pejalan kaki atau kerusi roda.


6. Rancang to take it easy.


Jangan masukkan terlalu banyak ke dalam jadual perjalanan anda. Masa rehat adalah penting untuk semua orang, terutamanya untuk orang dewasa yang lebih tua. Benarkan tidur tengah hari jika ibu bapa anda biasa mengambilnya. Cuba hadkan berjalan yang berlebihan dan bersedia untuk mengambil lebih banyak rehat daripada biasa. Selain itu, pastikan anda memperuntukkan masa tambahan untuk mengemudi tarikan, terutamanya jika anda mesti mencari lif atau tanjakan sebagai alternatif kepada tangga. Kesabaran adalah kunci.

Jika pergi bersiar cuba pilih diawal atau lewat hari. In bantu elakkan terdedah dari suhu yang melampau dan waktu puncak orang ramai yang ramai.

Rancang untuk tiba di lapangan terbang lebih awal, dan jangan jadualkan sebarang aktiviti untuk hari terakhir sekiranya anda memerlukan masa tambahan untuk melakukan perjalanan.


7. Bawa makanan ringan dan minuman bersama anda


Jika melancong dengan kapal terbang, kereta api atau bas, adalah idea yang baik untuk bawa makanan ringan dan minuman bersama anda. Dengan cara ini, anda tidak perlu bergantung pada makanan yang tersedia di destinasi anda dan anda akan dapat kekal terhidrat semasa percutian anda.


8. Tulis Alamat Hotel Anda


Kadangkala, selepas penerbangan yang panjang bermain permainan pada telefon pintar anda, bateri anda boleh mati. Dan jika anda tidak menulis alamat tempat anda menginap, bagaimanakah anda akan memberitahu/menunjukkan pemandu teksi?

Walaupun ia tidak masuk akal, saya telah melakukan ini beberapa kali dan ia sangat membantu. Tertidur atau terlupa mengecas telefon saya. Saya juga mengesyorkan menulis nombor bilik hotel anda di suatu tempat selepas anda mendaftar masuk.


9. Muat turun peta luar talian kawasan yang anda lawati


Jika anda melancong ke tempat yang mempunyai perkhidmatan internet yang teruk, muat turun peta luar talian kawasan yang anda lawati boleh membantu.

Dengan cara ini, anda masih boleh menavigasi jalan walaupun tidak boleh masuk dalam talian. Peta Google ialah pilihan yang bagus untuk ini. Cuma cari kawasan yang anda lawati semasa anda disambungkan ke Wi-Fi, kemudian zum masuk dan muat turun peta.

Sebaik sahaja ia dimuat turun, anda masih boleh mengaksesnya walaupun anda tidak boleh dapatkannya dalam talian. Jadi jika anda dapati diri anda berada di kawasan luar bandar dengan perkhidmatan servis telefon yang teruk, pastikan memuat turun peta luar talian terlebih dahulu untuk elak daripada tersesat.


Semoga panduan Tips Travel diatas membantu. Didoakan perjalanan travel anda bersama insan tersayang dimudahkan. Happy traveling!


Salam Sayang, 

Azlin M. Atan  | Wasap.  019-2682709  | azlin.mohdatan@gmail.com
#PengedarShakleeDenaiAlam 
COD Shaklee : Shah Alam . Elmina . Denai Alam . Bukit Jelutong . TTDI Shah Alam .

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

#shakleethrive2023 | #shakleetriumph2023 | #blogmegashaklee | #SetRahmahShaklee2023



*  Daftar Ahli Shaklee hanya RM35 sahaja
* Hubungi saya untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.

No comments:

Post a Comment