Saturday, July 15, 2023

Senarai Sumber Ikan Terbaik EPA dan DHA Omega-3


Tahukah anda terdapat sepasang nutrien dalam setiap sel badan kita yang mampu untuk bantu tubuh berfungsi dengan baik? Itulah EPA dan DHA Omega-3. Masalahnya, 80% orang di seluruh dunia tidak mendapat nutrien ini yang secukupnya.


Mengapa Orang Tidak Dapat Nutrien EPA & DHA yang secukupnya?


Kebanyakan orang tidak makan ikan yang mencukupi sebagai sebahagian daripada diet harian atau mingguan mereka. Jika pun ambil, mungkin mereka tidak memilih sumber yang paling kaya dengan omega-3. Contoh,

  • Salmon, ikan bilis, sardin dan ikan berminyak lain mempunyai EPA dan DHA omega-3 yang paling banyak. 
  • Tilapia, udang dan jenis ikan lain adalah sumber protein dan nutrien lain yang baik, tetapi bukan omega-3. 

Pengambilan Omega-3 dari sumber berasaskan tumbuhan cenderung bekalkan ALA sahaja. Walaupun badan mampu menukar ALA kepada EPA dan DHA, prosesnya tidak begitu cekap. Itulah sebabnya penting untuk kita dapatkan EPA dan DHA terus daripada sumber makanan atau makanan tambahan.

Sumber makanan terbaik EPA+DHA omega-3 adalah ikan berlemak/berminyak.


Mengapa Perlukan EPA dan DHA Omega-3?


Omega-3 adalah jenis lemak tidak tepu yang tubuh kita sangat perlukan. Bila bercakap tentang Omega-3, EPA dan DHA adalah yang paling penting!

Namun, sayangnya tubuh kita tidak dapat hasilkan lemak ini. Jadi kita kena dapatkannya melalui pemakanan harian kita. 

Bukti yang kukuh berdasarkan ujian klinikal manusia menunjukkan bahawa EPA dan DHA omega-3 bantu dalam sokong kesihatan jantung, otak dan mata sepanjang hayat, dan kesihatan pranatal ibu, termasuk sokong kehamilan yang sihat dan perkembangan awal kanak-kanak.

Omega-3 juga boleh cegah masalah keradangan, yang semakin merompak kesihatan orang diseluruh dunia hari ini.


Dilema Minyak Ikan?


Walau bagaimanpun terdapat kebimbangan dikaitkan dengan pengambilan ikan atau minyak ikan kerana paras bahan kimia bertoksik yang tinggi seperti logam, PCBs, raksa dan dioksin yang boleh sebabkan penyakit serius terutamanya dalam perkembangan janin.

Gunakan carta dibawah untuk bantu anda memilih ikan untuk dimakan, dan berapa kerap boleh dimakan, berdasarkan paras merkuri mereka. “Pilihan Terbaik” mempunyai tahap merkuri yang paling rendah.



Jika anda tidak dapat memenuhi cadangan omega-3 daripada sumber makanan laut, maka pertimbangkan untuk mengambil suplemen harian seperti minyak ikan, krill atau minyak alga (vegetarian EPA/DHA) untuk bantu mengisi jurang pemakanan yang tidak mencukupi.

Baca : Bagaimana Memilih Minyak Ikan Anda


Pilihan saya Shaklee Omega Guard, minyak ikan Spektrum lengkap omega-3. Mengandungi bukan sahaja EPA dan DHA tetapi juga pelbagai jenis asid lemak omega-3 seperti ALA, SDA, ETA, HPA dan DPA, yang didapati dalam ikan segar. 

Cubalah!



Cara dapatkan Omega Guard Shaklee


Hubungi saya dengan klik link Wasap di bawah, untuk bantu anda dapatkan produk Shaklee pada harga lebih jimat apabila daftar sebagai ahli Shaklee. Saya juga boleh bimbing anda, cara pengambilan berkesan yang eksklusif untuk kesan yang optimum.



Salam Sayang, 

Azlin M. Atan  | Wasap.  019-2682709  | azlin.mohdatan@gmail.com
#PengedarShakleeDenaiAlam 
COD Shaklee : Shah Alam . Elmina . Denai Alam . Bukit Jelutong . TTDI Shah Alam .

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

#shakleethrive2023 | #shakleetriumph2023 | #blogmegashaklee | #SetRahmahShaklee2023


No comments:

Post a Comment