Wednesday, March 1, 2023

5 Tanda Dehidrasi yang Tidak Dijangka


60% daripada badan anda terdiri daripada air, oleh itu pastikan badan sentiasa terhidrat untuk fungsi tubuh yang optimum. Kawan-kawan, beberapa hari sahaja lagi kita akan sambut Bulan Ramadan. Teruskan baca dan take note apakah tanda dehidrasi terhadap badan anda. Buat persediaan awal!

1- Anda Tidak Boleh Fokus atau Berfikir Dengan Jelas 


Otak memerlukan air yang cukup untuk berfungsi dengan baik. Sekiranya dehidrasi berlaku, anda akan sedar bahawa fungsi kognitif atau mood anda akan ke laut dalam dan mungkin sebabkan anda jadi keliru atau susah nak fokus.

2- Anda Merasa Letih atau Pening


Air bantu tubuh  mengawal kadar gula dalam darah dan oksigen yang bantu anda berasa bertenaga. Tanpa pengambilan air yang secukupnya, badan tidak boleh proses nutrien secara optimum, yang menyebabkan anda akan rasa keletihan melapau dan pening kepala.

3- Anda Mengidam Sesuatu Yang Manis


Apabila anda dehidrasi, anda mungkin mengidam sesuatu yang manis kerana tubuh anda perlukan bantuan untuk hasilkan glikogen, suatu bentuk karbohidrat yang disimpan dan digunakan oleh tubuh sebagai bahan bakar. 

Tips!
Minum air segelas besar atau makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi banyak air.

4- Anda Mengalami Jantung Berdebar-debar


Tahukah anda, dehidrasi membuang elektrolit daripada badan dan jadikan tidak seimbang. Akibatnya tekanan darah jadi lebih rendah. Ini beri ketegangan tambahan pada pelbagai bahagian badan termasuk jantung. Anda mungkin berasa jantung berdegup kencang atau mempunyai kadar denyutan yang tidak normal.

5-Anda Tidak Dapat Melakukan Senaman Dengan Baik


Dehidrasi turunkan tekanan darah, jadikan jantung bekerja lebih kuat, di mana ia beri kesan kepada seberapa banyak anda boleh melakukan senaman. Dehidrasi melebihi 5 peratus menurunkan keupayaan bersenam sebanyak hampir 30 peratus! Banyakkan?!

Tips!
Pastikan anda kekal terhidrat sebelum, semasa dan selepas bersenam!


BACA >> RESET 5 MASALAH KESIHATAN WANITA KETIKA RAMADAN


Cara Pantas Monitor Kandungan Air dalam Badan 




Hidratkan Semula Badan Dengan Cara yang Betul Bersama Minuman Performance Drink Shaklee


Apa yang ada dalam Minuman Rehidrasi Anda


Performance Drink Shaklee kaya dengan elektrolit untuk 
  • sokong fungsi otot
  • kekalkan keseimbangan air dan cecair 
  • bantu tingkatkan tenaga

Minuman rehidrasi ini dapat bantu anda ketika cuaca panas, cirit-birit, bersenam, berpuasa, sibuk bekerja atau yang selalu amalkan gaya hidup yang aktif. Pastikan badan anda sentiasa terhidrat supaya dapat kekal aktif dan sihat sepanjang hari.

Pilih minuman Performance Drink Shaklee, yang kaya nutrien-nutrien penting yang seimbangkan elektrolit dalam badan anda. Datang dalam 2 perisa, Lemon Lime atau Oren.




Saranan penggunaan:
  • Campurkan 28 g atau 3 sudu besar serbuk produk untuk setiap 237 ml atau 1 cawan (8 oz.) air sejuk.
  • Untuk kegunaan pasukan, campurkan semua kanister dengan 4.5 L air.
  • Time puasa, ambil waktu sahur dan ketika berbuka. InsyaAllah, kurang rasa kering tekak, tak kerap ke toilet dan bertenaga serta kulit tak kering

BERITA BAIK!

Ramadan hampir tiba. Jom dapatkan Performance Drink Lemon Lime untuk persiapan Ramadan Lebih bermakna anda tahun 2023. Dengarnya, stok tahun ni sangat terhad. Lekas hubungi saya tau.

.

Salam Sayang, 

Azlin M. Atan  | Wasap.  019-2682709  | azlin.mohdatan@gmail.com
#PengedarShakleeDenaiAlam 
COD Shaklee : Shah Alam . Elmina . Denai Alam . Bukit Jelutong . TTDI Shah Alam .

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

#shakleethrive2023 | #shakleetriumph2023 | #blogmegashaklee

No comments:

Post a Comment